Thursday, June 2, 2011

DAY 2 - YOUR FAVOURITE MOVIE

Kalau favourite movie all time, i would choose movie2 TAN SRI DATUK AMAR DR P.RAMLEE. nothing specific sbb semue pun best... knapa tak pilih cite korea? sbb cite korea hebat mane pun still tak dpt lawan addict aku pada cite allahyarham. Sejak dari kecik lagi kot aku dh mint beliau. Ni cite benar ek, dulu masa kecik aku kalau menangis je ayah ibu pasang cite beliau, terus aku stop crying. Mcm ahmad albab kan? but thats the truth. Tu sbb even umur aku 5-6 tahun dh pandai bukak tutup video player tuh (dulu2 mne de dvd player kan) hehehe... aku ingt lagi, satu mlm tuh aku nak tgk cite p.ramlee tapi ayah ibu nak tido. Last2 dorg bentng tilam kat luar, konon nak teman aku la tgk cte tuh, tup2 due2 tdo dh.... last2 aku yg tutup sendiri bile cite dh hbs. mungkin disbbkan aku terlalu minat dkt p.ramlee, muke ayah aku pun aku rs ade iras2 p.ramlee....haha Sampai besar aku mint cite allahyarham.. Aku terasa dekat dgn beliau walaupun beliau sebenarnya 'jauh'.

Seniman agung tanah air

Sebab aku suke movie2 p.ramlee:
~ filem beliau ni boleh buat kita sedih, happy, teruja dlm satu masa. bile happy and kelaka, mmg tergelak la kite tapi kelaka beliau ade isi... bukan gelak2 kosong je...kalau ade yg sedih, menusuk ke kalbu...mcm cite ibu mertuaku, due2 part ade...awal2 happy and klaka especially time kassim nak jumpa sabariah 1st time and sedih bile kassim mula merana ditipu sabariah and mak nye... jahat mak mertua!

 
tapi dlm cte ni bile part p ramlee mule2 buta and kena kuar dr rumah mmg babak yg paling2 aku tak nak tgk, aku selalu menangis bile tgk part tuh, maybe aku tak leh terima bile pkir watak tuh adlh p ramlee.its too real.

~ kadang2 bile aku tgk filem tuh, aku rs mcm aku pulak ade dlm cite tuh...maybe sbb para pelakon nye lakon mcm real kot... especially p .ramlee la

~ dalam cerita mesti ade lagu2 yang best... and sampai sekarang ramai msh ingt lagu2 tuh... mcm lagu maafkan kami,bujang lapok, azizah, n etc

~kebanyakan movie beliau tak terlalu berat and senang nak absorb.. tu yang budak2 pun blh gelak...

ni dari filem ape? cube korg teka...

~tagline menarik yg ade dlm cerite... cth "cobaan" "mambang tanah..." dlm pendekar bujang lapok, "gitu2. kaddang2" nujum pak belalang and byk lagi la

bujang lapok p sekolah, cantik cikgu nye!

~ lastly, filem p.ramlee ade x-factor yg tak dpt diungkap yg buat orang still gelak tgk filem die walaupun dh hampir 4 dekad lepas pemergiannye....  mungkin x-faktor tu hasil keikhlasan beliau menyebabkan filemnye masih ditonton. anak buah aku, si elly and isya still tgk cite dorg, msg2 umur 5 and 8 tahun... tapi diorg kenal p.ramlee and panggil dia 'abg gemuk'. 

 insan berbakat

aku sgt kagum dgn beliau sbb prinsip yg p.ramlee pegang yg susah nak jumpe pada artis2 sekarang:

"KARYA SENI ADALAH SATU DARIPADA KERJA TUHAN, OLEH ITU BUATLAH BERSUNGGUH-SUNGGUH DENGAN PENUH KEJUJURAN "

tapi aku ade terbaca yang disaat2 akhir penghidupan beliau, beliau diketepikan dan diboikot wartawan. malahan beliau juga pernah terasa dirinye tidak diperlukan lagi oleh org ramai. Ya Allah, mcm mane la org ms tuh blh layan seniman ni sedemikian rupa... seriusly sng2 je diorg pulaukan and lupakan jasa beliau? i cant imagine his feeling... 

 antara gambar2 terakhir beliau... 
ntah kenapa aku rs senyuman die tak seseri dulu, i could feel the sadness...

sekarang bile beliau tiada, kita masih lagi terasa kehilangan nye... setakat ni bg aku tak de lagi seniman yg blh ganti beliau. he's so special! and aku rasa if die msh ade lagi, he will be happy to see that ramai yg menghargai karya dan jasa beliau tak seperti org dulu... apepun aku tetap nak lyn cite2 pramlee and when i have childs aku akn bg diorg tgk jugak....

al-fatihah

No comments:

Post a Comment